2 mai 2020 - 10 år som blogger



Den 2 mai 2010 skrev jeg mitt første blogginnlegg. Fra dag en har jeg i midlertidig ikke følt meg helt som en "blogger", og det er kanskje ikke så rart da bloggen stort sett har handlet om forsknings- og kunnskapsformidling, i sterk kontrast til en del andre blogger som stort sett forholder seg til personlig erfaringer. På de 10 årene har det skjedd mye, ikke nødvendigvis så mye på denne bloggen, utover at bloggeren har fylt 40 år og fått noen flere grå hår, men kanskje mer for meg som fagperson, men også forskningsfeltet jeg jobber innenfor. For å gi et lite bilde så viste et søk i en forskningsdatabase; sport discus, 633 treff på søkeordene fra 1975-2020, 617 i perioden 2000-2020 og og 418 i perioden 2010-2020. 150 av disse har vært relatert til fotball (soccer). Altså et forskningsfelt i ekspansjon.

Min forskningsaktivitet og medieformidling har også vært økende i perioden, hvor den viktigste publikasjonen har vært boken; De norske fotballtalentene (2017), i spedd et titalls internasjonale artikler på tema som; den relative alderseffekten, feedback, motivasjon, stress, perfeksjonisme, treningsmengde, totalbelastning, talentbegrepet, trener-utøver interaksjonen mm.


Utvalg av publikasjoner i perioden 2015-2020

Som bloggens tittel indikerer så skulle den i hovedsak omhandle talentutvikling i fotball. Og her har det også skjedd mye selv om mediebildet har vært ganske stabilt på at norsk talentutvikling stadig kan forbedres, spesielt sammenlignet med spillere fra europeiske fotballakademiet, men oftest med argumentet om at manglende kvalifisering til EM og VM for herrelandslaget indikerer manglende utvikling. Selv om man skal søke impulser fra internasjonal fotball, har det til tider vært litt komisk hvordan pendelen svinger for hvilke nasjoner vi skal se til, som oftest på basis av herrelandslagets resultatet eller dominerende nasjoner i Champions League og Europa League. Uansett, hovedpoenget må være stadig utvikling, men med et tydelig feste i vår kontekst og videre dyrkelse av våre styrker og rammefaktorer.

Etter en periode med mindre aktivitet så vil jeg via bloggen igjen være litt mer aktiv med formidling av ny forskning fra vårt og andre idretts-forsknings-miljøer. Så om du vil følge med på jakten etter de avgjørende faktorene for god talentutvikling, følg gjerne med 🔝


Kommentarer

Populære innlegg